|

,

|

Ile samochodów jest na świecie? Jaki jest najpopularniejszy model? Konkretne dane

Samochód to jeden z najbardziej charakterystycznych symboli współczesności. Coś, co jeszcze sto lat temu było jedynie luksusem zarezerwowanym dla najbogatszych, dziś jest codziennym narzędziem miliardów ludzi na całym świecie. Skoro samochód stał się tak fundamentalnym elementem naszego życia, warto zadać sobie dwa proste, ale kluczowe pytania: ile aut faktycznie porusza się dziś po świecie i który model jest absolutnym numerem jeden na globalnych drogach? Na te pytania odpowiadamy w tym artykule.

Ile dokładnie samochodów jeździ po świecie?

Na koniec 2024 roku globalna liczba samochodów osobowych na świecie wynosiła ok. 1,47 miliarda sztuk. Łączna liczba wszystkich pojazdów drogowych (a więc licząc wszystkie rodzaje pojazdów – osobowe, ciężarowe, autobusy, vany, pickupy oraz motocykle i skutery) przekracza obecnie 2 miliardy.

Statystyki: liczba samochodów osobowych na świecie na przestrzeni ostatnich 35 lat

▪ 1990 rok: ok. 430 milionów samochodów

▪ 2000 rok: ok. 590 milionów samochodów,

▪ 2010 rok: ok. 780 milionów samochodów,

▪ 2020 rok: ok. 1,15 miliarda samochodów

▪ 2025 rok: ok. 1,4 miliarda samochodów

▪ 2035 rok (prognoza): ok. 1,8–2 miliardy samochodów

W ciągu ostatnich 25 lat globalna liczba samochodów wzrosła niemalże dwukrotnie – z około 590 milionów w 2000 roku do około 1,4 miliarda w 2025 roku.


Które kraje mają najwięcej samochodów na drogach?

W liczbach bezwzględnych sytuacja wygląda następująco (dane na koniec 2024 roku):

Pozycja
Kraj
Liczba samochodów osobowych
Całkowita liczba pojazów
(osobowe + ciężarówki, motocykle itp)
1
Chiny 🇨🇳
~305 mln
~ 440 mln
2
USA 🇺🇸
~291 mln
~ 299 mln
3
Indie 🇮🇳
~50 mln
~ 350 mln
4
Japonia 🇯🇵
~75 mln
~ 83 mln
5
Brazylia🇧🇷
~48 mln
~ 55 mln
źródło: OICA – International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, z szacunkami Hedges & Company i Statista na podstawie danych rejestracyjnych i sprzedaży, stan na koniec 2024

Dane z tabeli dobrze pokazują, jak różni się struktura parku pojazdów w zależności od poziomu rozwoju danego kraju. W państwach rozwiniętych, takich jak USA czy Japonia, zdecydowaną większość wszystkich pojazdów stanowią samochody osobowe. Wynika to przede wszystkim z wysokiej siły nabywczej, łatwego dostępu do kredytów i leasingu, rozbudowanej infrastruktury drogowej oraz kultury podróżowania opartej na transporcie indywidualnym. W takich krajach posiadanie własnego auta jest normą, a często w jednym gospodarstwie domowym znajdują się dwa a czasem nawet trzy pojazdy.

W krajach rozwijających się, takich jak Indie czy Brazylia, proporcje wyglądają zupełnie odwrotnie. Choć całkowita liczba pojazdów jest tam bardzo duża, to udział samochodów osobowych jest już znacznie mniejszy. Ruch uliczny oparty jest głównie na motocyklach, skuterach oraz lekkich pojazdach dostawczych. Dzieje się tak dlatego, że samochód jest tam dla wielu osób dobrem stosunkowo drogim – zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu. Jednoślad jest tańszy, pali mniej, łatwiej nim manewrować w zatłoczonych miastach i nie wymaga dużej przestrzeni parkingowej.

W skrócie: im wyższy poziom zamożności społeczeństwa, tym większy udział samochodów osobowych wśród wszystkich pojazdów. Im sytuacja ekonomiczna słabsza – tym większą rolę odgrywają motocykle i lekkie pojazdy użytkowe, które są bardziej dostępne i praktyczne w codziennym użytkowaniu.


Ile samochodów osobowych jest w Polsce?

W Polsce jeździ obecnie około 20,5–21 milionów samochodów osobowych (stan na 2025).

Nasz rynek to jeden z największych parków samochodowych w Europie i jednocześnie też jeden z… najstarszych. Średni wiek auta jeżdżącego na polskich drogach wynosi obecnie około 16 lat, co oznacza, że większość samochodów to pojazdy używane, często wielokrotnie sprowadzane z zagranicy i później naprawiane. To wyraźnie powyżej średniej europejskiej, która wynosi 9-11 lat.

Z czego wynika tak wysoki średni wiek samochodów w Polsce? Przede wszystkim z dwóch czynników: relatywnie wysokich kosztów zakupu nowych aut oraz dużej dostępności tanich samochodów używanych z Niemiec czy Francji. Konsekwencją tego jest większa emisja spalin oraz niższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.


Najpopularniejsze samochody świata: globalny ranking marek i modeli

Przez wiele lat Toyota dominowała nie tylko w rankingu marek, ale także w zestawieniach najpopularniejszych modeli. Toyota Corolla przez ponad dekadę była najczęściej kupowanym samochodem na świecie. W ostatnich latach układ sił zaczął się jednak zmieniać.

Z czego wynika popularność modelu Y? Otóż samochód ten łączy cechy, które dla wielu kierowców są dziś kluczowe: jest elektryczna, praktyczna (duże wnętrze, SUV-owa bryła) i tania w eksploatacji. Do tego dochodzi bardzo silny efekt marki oraz wizerunek „nowoczesnego wyboru”. Model Y wykorzystuje to, że rynek przesuwa się w stronę prostych, bezobsługowych aut, które aktualizują się tak samo łatwo jak smartfon.

Najpopularniejsze modele samochodów na świecie – tabela (2025)

Pozycja
Model
Producent
Szacowana sprzedaż (mln szt.)
1
Tesla Model Y
Tesla
1,09
2
Toyota Corolla
Toyota
1,01
3
Toyota RAV4
Toyota
1,00
4
Honda CR-V
Honda
0,78
5
Ford F-150
Ford
0,75
6
Toyota Camry
Toyota
0,65
7
Toyota Hilux
Toyota
0,51
8
Volkswagen Golf
Volkswagen
0,45
9
Hyundai Tucson
Hyundai
0,44
10
Honda Civic
Honda
0,42
Źródło: JATO Dynamics
Toyota RAV4
Honda CR-V
Tesla Model Y
Toyota Corolla
Volkswagen Golf
Toyota Camry
Ford F-150
Toyota Hilux

Najpopularniejsza marka na świecie

Jednocześnie na poziomie marek nic się nie zmieniło – Toyota nadal pozostaje największym producentem samochodów na świecie (sprzedaż wszystkich modeli danej marki sumarycznie). W 2024 roku Japońska marka dostarczyła ok. 11 mln aut, zachowując sporą przewagę nad swoją konkurencją:

MarkaSzacowana globalna sprzedaż 2024Komentarz
Toyota~11,2 mlnniezawodność + ogromna sieć dystrybucji
Volkswagen Group~9,0 mlnsilna pozycja w Europie i Chinach
Hyundai–Kia~7,3 mlndynamiczny wzrost w segmencie SUV i EV
Tesla~1,8 mlnale Model Y = najpopularniejszy model na świecie

Dlaczego Toyota nadal utrzymuje przewagę jako marka?

Koncern od lat konsekwentnie stawia na rozsądne technologicznie auta, szczególnie hybrydy, które łączą niskie zużycie paliwa, prostą obsługę i wysoką niezawodność. Modele takie jak Corolla, RAV4 czy Camry to od lat filary światowych rankingów sprzedaży. Prius natomiast stał się ikoną technologii hybrydowej i symbolem samochodu, który „jeździ i nie sprawia problemów”.

Co ważne, Toyota nie wchodzi w krótkotrwałe mody. Nie ściga się na spektakularne premiery, tylko wprowadza rozwiązania dopiero wtedy, gdy są dopracowane i przejdą “weryfikację” w realnym użytkowaniu. Ta filozofia stabilności i „braku fajerwerków” to powód, dla którego Toyota utrzymuje zaufanie klientów na całym świecie.


Jaka marka i model samochodu są najpopularniejsze w Polsce?

W kontekście naszego polskiego rynku motoryzacyjnego, tutaj także Toyota od lat niepodzielnie króluje jako najpopularniejsza marka samochodów osobowych.

W 2024 roku japoński producent zarejestrował w Polsce 103 834 nowych aut, co stanowiło 18,8% udziału w rynku (wzrost o ok. 10% r/r w porównaniu do 2023). To zdecydowana dominacja nad konkurentami, takimi jak Škoda (59 006 szt.) czy chociażby Volkswagen (37 593 szt.). Sukces Toyoty wynika z zaufania do niezawodności, szerokiej oferty hybryd (np. Corolla, Yaris Cross) oraz atrakcyjnych cen i promocji, które przyciągają zarówno klientów indywidualnych, jak i firmy.

Jaki jest najpopularniejszy model samochodu w Polsce?

W Polsce Toyota dominuje rankingi nie tylko jako najpopularniejsza marka, ale również wśród konkretnych modeli. Od kilku lat absolutnym numerem jeden pozostaje Toyota Corolla. W 2024 roku zarejestrowano 29 487 nowych egzemplarzy tego modelu (wzrost +8,2% r/r, 5,3% udziału w całym rynku).

To przewaga, która daje Corolli pełen komfort prowadzenia w rankingu – konkurencja właściwie nie ma szans realnie zagrozić jej pozycji. Drugie miejsce w rankingu popularności modeli w Polsce zajmuje Škoda Octavia (25 182 szt.), a tuż za nią plasuje się znowu Toyota, tym razem model Yaris Cross (20 500 szt.). Różnica między Corollą a resztą stawki jest na tyle wyraźna, że trudno mówić o jakiejkolwiek walce o pierwsze miejsce. Corolla po prostu utrzymuje stabilny dystans, potwierdzając swoją reputację auta niezawodnego, oszczędnego i „bezproblemowego” na co dzień.

TOP 5 najpopularniejszych modeli nowych samochodów osobowych w Polsce w 2024 roku – pod względem liczby rejestracji nowych egzemplarzy.
Pozycja
Model
Liczba rejestracji
Udział rynkowy
1
Toyota Corolla
29 487
5,3%
2
Škoda Octavia
25 182
4,6%
3
Toyota Yaris Cross
20 500
3,7%
4
Dacia Sandero
18 000
3,3%
5
Kia Sportage
17 500
3,2%
Dacia Sandero
Dacia Sandero
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross
Škoda Octavia
Škoda Octavia

Samochody elektryczne – jaka jest ich liczba?

Mimo dynamicznego wzrostu w ostatnich latach, samochody elektryczne (BEV) stanowią zaledwie około 3% globalnej floty osobowych. Według najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) – Global EV Outlook 2025, na koniec 2024 roku po drogach świata jeździło ponad 70 milionów samochodów w pełni elektrycznych (BEV), a z hybrydami plug-in (PHEV) – ponad 88 milionów.

W samym 2024 roku sprzedano rekordowe 17,4 miliona elektryków (BEV + PHEV), co oznacza wzrost o 25% r/r. Elektryki odpowiadają już za ok. 19% globalnej sprzedaży nowych aut (vs. 14% w 2023).

Największe rynki EV (koniec 2024):

Region/KrajLiczba BEV w flocieUdział w sprzedaży nowych
🇨🇳 Chiny~40 mln~45% (10,2 mln sprzedanych w 2024)
🇪🇺 Europa~15 mln~25% (3,1 mln)
🇺🇸 USA~7 mln~8% (1,6 mln)
🇳🇴 Norwegia~0,8 mln~92% (lider % udział)

Chiny odpowiadają za ponad 60% globalnej sprzedaży EV.

Prognoza IEA (scenariusz STEPS):

RokLiczba BEV w flocie% nowych aut
2025~88–92 mln~22%
2030~230–250 mln~35%
2035~600 mln~60%

→ Do 2030 roku co 3. nowe auto będzie elektryczne.


Co przyniesie przyszłość motoryzacji?

Motoryzacja stoi dziś na progu największych zmian od ponad stu lat. Choć samochody z silnikami spalinowymi wciąż stanowią przytłaczającą większość, rewolucja technologiczna i świadomość ekologiczna powodują, że kolejne dwie dekady bez wątpienia będą kontynuacją okresu głębokiej transformacji tego sektora.

Najważniejszym trendem przyszłości jest elektryfikacja transportu, która stopniowo zastępuje tradycyjne silniki spalinowe. Do 2030 roku samochody elektryczne mają stanowić już około 20–25% światowej floty, a do 2040 roku nawet połowę nowych pojazdów. W ślad za elektryfikacją idzie także rozwój infrastruktury – od sieci szybkich ładowarek po nowe systemy magazynowania energii.

Drugim równie ważnym trendem będzie autonomizacja pojazdów. Już dziś producenci samochodów oraz firmy technologiczne, jak Tesla, Waymo (Google) czy Mobileye (Intel), intensywnie rozwijają systemy umożliwiające jazdę bez kierowcy. Według wielu ekspertów, pierwsze masowo dostępne auta autonomiczne poziomu 4 (czyli niewymagające zaangażowania kierowcy na określonych trasach) pojawią się już w latach 2025–2030.


Wnioski końcowe:

1,5 mld samochodów
Na świecie obecnie jeździ około 1,5 miliarda samochodów osobowych.
Wzrost w krajach rozwijających się
Liczba aut rośnie szczególnie w państwach o szybko rosnących gospodarkach.
Elektryki to przyszłość
Samochody elektryczne zyskują udział w rynku, choć nadal są mniejszością.
Zmiana modelu transportu
Mobilność współdzielona, transport publiczny i autonomia będą odgrywać coraz większą rolę.

Najczęściej zadawane pytania

Czy samochodów na świecie może być „za dużo”?

Tak. Coraz więcej miast na świecie boryka się z tzw. przeciążeniem transportowym – liczba aut rośnie szybciej niż infrastruktura. Skutki to korki, zanieczyszczenie powietrza, a także utrata przestrzeni miejskiej na parkingi. Dlatego wiele państw rozwija transport publiczny, strefy „low emission”, car–sharing i zakazy wjazdu aut do centrów miast.

Czy samochody elektryczne faktycznie są bardziej ekologiczne?

W bezpośrednim użytkowaniu – tak, bo nie emitują spalin. Natomiast ich „ślad środowiskowy” zależy od tego, jak w danym kraju produkowana jest energia. W państwach, gdzie dominuje węgiel (np. Polska, Indie), przewaga ekologiczna rośnie wolniej niż np. w Norwegii czy Francji, gdzie prąd pochodzi głównie z OZE i atomu.

Dlaczego w Polsce tak kupuje się tak mało nowych samochodów?

Kluczowym powodem są wysokie ceny nowych aut w stosunku do średnich zarobków. Dodatkowo Polska ma łatwy dostęp do tanich używanych samochodów z Niemiec i Francji. Mechanizm jest prosty: jeśli można kupić sprawne auto za 12–25 tys. zł, trudno konkurować z nowym za 90–150 tys. zł.

Samochody będą tanieć czy drożeć w przyszłości?

Wszystko wskazuje na dalszy wzrost cen nowych samochodów – głównie przez zaostrzające się normy emisji, koszty baterii i technologii asystentów jazdy. Jedynym segmentem, który może stanieć, są auta używane, gdy na rynek wtórny trafi coraz więcej elektryków i hybryd z dzisiejszych flot firmowych.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O technologii w jednym miejscu.

Wszelkie prawa zastrzeżone ©

Świat technologii
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.