|

,

|

Jaki jest najszybszy samolot świata? Ranking TOP 5 z omówieniem


Prędkość od zawsze napędzała innowacje w lotnictwie, będąc miarą ludzkiej ambicji i inżynierskiej precyzji. Rekordowe samoloty, które przesuwały granice tego, co możliwe, nie powstały dla komfortu pasażerów, lecz by rzucić wyzwanie prawom fizyki, testując nowatorskie materiały, aerodynamiczne konstrukcje i przełomowe technologie napędowe. W tym rankingu przedstawiamy pięć najszybszych samolotów świata, które zapisały się w historii lotnictwa, oraz analizujemy, jakie osiągnięcia techniczne umożliwiły im zbliżenie się do hipersonicznych i kosmicznych granic prędkości.

Kryteria rankingu:

▪ Uwzględniono tylko załogowe samoloty, pilotowane podczas lotu.
▪ Brane pod uwagę są wyłącznie prędkości potwierdzone w rzeczywistych przelotach, a nie dane teoretyczne.
▪ W rankingu znalazły się zarówno konstrukcje operacyjne, jak i eksperymentalne, o ile faktycznie pobiły rekordy.
▪ Pojazdy kosmiczne i rakietowe platformy wielostopniowe nie kwalifikują się jako „samoloty” i zostały pominięte.
▪ Nie uznawano prędkości osiąganych kosztem trwałego uszkodzenia jako pełnoprawnych wyników eksploatacyjnych.

1. North American X-15 – ok. 7270 km/h

North American X-15 to absolutna legenda lotnictwa, która w latach 60. zrewolucjonizowała pojęcie prędkości. Podczas testowego lotu w ramach wspólnego programu NASA i USAF osiągnął oszałamiające 7274 km/h, czyli prędkość rzędu Mach 6,7. To nie żaden teoretyczny wynik, a realny rekord, który do dziś pozostaje niedościgniony dla załogowych samolotów.

X-15 był samolotem zaprojektowanym wyłącznie do bicia granic hipersonicznych. Nie startował z pasa – wypuszczano go dopiero w powietrzu z bombowca B-52, by każdy ułamek paliwa w silniku rakietowym służył tylko jednemu: rozpędzeniu się do granic możliwości w rozrzedzonej atmosferze.

Bombowiec B-52 Stratofortress z podwieszonym X-15 przed odrzutem do lotu hipersonicznego. Tak wyglądał typowy start rekordowych misji tego programu.

Idea wzniesienia X-15 przez Stratofortressa polegała na tym, że start z dużej wysokości omijał najbardziej „gęsty” i najbardziej oporowy fragment atmosfery. Samolot nie tracił więc paliwa na walkę z oporem tuż po starcie, gdzie hipersoniczny lot jest fizycznie niemożliwy. Dzięki temu:

zmniejszano obciążenia konstrukcji podczas wznoszenia, które w X-15 i tak były ekstremalne.

silnik rakietowy mógł pracować tam, gdzie ma największą efektywność, czyli powyżej większości atmosfery,

zasięg misji gwałtownie rósł, bo paliwo zużywano wyłącznie na rekordową fazę lotu,

samolot od razu znajdował się w profilu aerodynamicznym pozwalającym bić rekordy, a nie dopiero mozolnie się do niego zbliżał,

Przy prędkościach powyżej Mach 5 kadłub rozgrzewał się do czerwoności, ale X-15 “nie pękał”. Zbudowano go z Inconelu X – stopu, który znosił temperatury zdolne stopić zwykłe materiały. To maszyna, która śmiało flirtowała z kosmosem, balansując na krawędzi atmosfery, gdzie klasyczne stery traciły sens, a kontrolę przejmowały silniczki manewrowe – zupełnie jak w przypadku

Dane zebrane podczas lotów X-15 okazały się być bezcennym skarbem dla inżynierów. Te pionierskie misje dostarczyły kluczowych informacji, które ukształtowały technologie stosowane nawet w późniejszych statkach kosmicznych, takich jak promy kosmiczne, oraz w zaawansowanych projektach hipersonicznych.

2. Lockheed SR‑71 Blackbird – ok. 3529 km/h

Lockheed SR-71 Blackbird osiągnął potwierdzoną prędkość Mach 3,3 (ok. 3529 km/h), co czyni go najszybszym załogowym samolotem turboodrzutowym, jaki kiedykolwiek wszedł do regularnej służby. Warto tutaj zaznaczyć, że w przeciwieństwie do pierwszego na tej liście X-15 zaprojektowanego wyłącznie do bicia rekordów prędkości, Blackbird wykonywał setki misji szpiegowskich nad ZSRR i innymi wrogimi terytoriami, co czyni go maszyną w pełni operacyjną, a nie jedynie demonstratorem technologii.

Blackbird’a zaprojektowano z jedną strategiczną myślą: prowadzić rozpoznanie tak szybko i tak wysoko, aby żaden myśliwiec ani pocisk przeciwlotniczy nie był w stanie go dopaść.

Prędkości naddźwiękowe to zabójcze temperatury. Z tego też względu, kadłub SR-71 rozgrzewający się do setek stopni podczas lotu, wykonano z tytanu – czyli materiału, którego obróbka wymagała od inżynierów opracowania de facto nowych technologii. Samolot w trakcie lotu zdawał się „puchnąć” – rozgrzany metal rozszerzał się, zmieniając wymiary maszyny w sposób widoczny gołym okiem.

Serce Blackbirda stanowiły silniki Pratt & Whitney J58, które przy prędkościach rzędu Mach 3 pracowały jak połączenie turboodrzutowca i silnika strumieniowego. Specjalnie zaprojektowane wloty powietrza kierowały większość sprężonego powietrza poza rdzeń silnika, wykorzystując jego pęd jako dodatkowe źródło napędu. Dzięki temu SR-71 mógł utrzymywać ogromną prędkość na wysokościach stratosferycznych bez utraty stabilności i wydajności.

Co ciekawe — gdy Lockheed SR‑71 Blackbird znajduje się na ziemi, to… przecieka. Zbiorniki paliwa oraz poszycie zostały zaprojektowane z myślą o ekstremalnych temperaturach podczas lotu, dlatego w „zimnym” stanie na płycie lotniska pojawiają się mikroskopijne szczeliny, przez które sączy się paliwo. Gdy samolot rozpędza się i kadłub nagrzewa się do około 450-500 °C, konstrukcja rozszerza się termicznie i wszystko ponownie staje się szczelne.

3. Lockheed YF‑12 – ok. 3 330 km/h

Prototypowy myśliwiec-przechwytujący YF-12 osiągnął podczas oficjalnego lotu testowego prędkość 2 070 mph, czyli około 3 330 km/h.

YF-12 powstał równolegle z programem Blackbirda jako jego wersja bojowa, przeznaczona do przechwytywania celów lecących bardzo wysoko i z bardzo dużą prędkością. Kadłub i silniki były blisko spokrewnione z SR-71, lecz w miejscu systemów rozpoznawczych znalazł się zaawansowany radar naprowadzania broni oraz pociski dalekiego zasięgu przystosowane do odpaleń przy prędkościach powyżej Mach 3.

W praktyce oznaczało to, że YF-12 mógł wystrzelić pocisk z prędkości, której inne samoloty nawet nie były w stanie osiągnąć, a przeciwnik dostrzegał zagrożenie właściwie w momencie trafienia. Pod względem technicznym projekt działał i osiągał założone parametry, lecz zdecydowano o jego anulowaniu nie przez ograniczenia konstrukcyjne, a z powodu zmiany priorytetów strategicznych i cięcia budżetowe. Amerykanie uznali, że większą wartość militarną daje rozpoznanie, a nie walka powietrzna przy ekstremalnych prędkościach.

YF-12 nigdy nie trafił do regularnej służby, ale udowodnił, że Mach 3 może służyć nie tylko do szpiegowania, ale również do prowadzenia ognia. To być może jedno z najciekawszych „co by było, gdyby” w historii lotnictwa.

4. Mikoyan MiG‑31 – ok. 3000 km/h

MiG-31 to rosyjski/sowiecki ciężki myśliwiec przechwytujący, zaprojektowany do patrolowania ogromnych obszarów i neutralizowania zagrożeń, zanim dotrą nad chronione terytorium.

Jego realna prędkość operacyjna wynosi około Mach 2,83 (ok. 3000 km/h), a krótkotrwale potrafi nawet przekroczyć Mach 3, choć w praktyce unika się tego z powodu ryzyka przeciążeń termicznych. Tak wysoka prędkość przelotowa pozwala MIG-31 szybko reagować na wykryte cele, nawet jeśli znajdują się daleko od jego aktualnej pozycji.

Największym atutem MiG-31 jest jego radar dalekiego zasięgu, który umożliwia mu wykrywanie i zwalczanie przeciwnika, zanim ten w ogóle dostrzeże myśliwiec. Maszyna może też dzięki temu koordynować działania innych jednostek w powietrzu, dzięki czemu pełni rolę „latającego punktu dowodzenia”.

Duży zasięg i modernizowane systemy uzbrojenia sprawiają, że pomimo wieku konstrukcja nadal pozostaje istotnym elementem obrony rosyjskiej przestrzeni powietrznej.

5. Mikoyan MiG‑25 Foxbat – ok. 3000 km/h

MiG-25 był odpowiedzią ZSRR na amerykańskie rozpoznanie na dużych wysokościach.

W normalnej służbie MIG-25 latał z prędkością około Mach 2,83 (ok. 3000 km/h) i to była wartość uznawana za całkowicie bezpieczną dla silników oraz konstrukcji. Tak samo jak w przypadku MIG-31, krótki skok do Mach 3,2 był możliwy dla Foxbata, ale zwykle kończył się przegrzewaniem i uszkodzeniami jednostek napędowych, więc nie traktowano tego jako oficjalnej prędkości operacyjnej.

Priorytety konstrukcyjne były w tym przypadku od początku jasno określone: prędkość, pułap i czas reakcji. Foxbat wzbudził w USA na początku ogromne obawy. Na pierwszy rzut oka wyglądał jak myśliwiec, który jest w stanie dogonić i przechwycić wszystko, co uniesie się w powietrze. Później okazało się, że jest to konstrukcja bardzo wyspecjalizowana i pełna kompromisów: spalała ogromne ilości paliwa, miała ograniczoną zwrotność i przeciętną elektronikę. Jednak w jednej kategorii nie miała sobie równych – sszybki przechwyt wysoko lecących celów. W tym zadaniu był narzędziem skutecznym i realnie odstraszającym.


Dla porównania: najszybsze samoloty pasażerskie

W lotnictwie cywilnym tylko nieliczne maszyny odważyły się przekroczyć barierę dźwięku.

Wśród nich wyróżniają się trzy przykłady: najpierw radziecki Tupolev Tu‑144, osiągający w wersji produkcyjnej około Mach 2,2 (~2330 km/h); następnie kultowy angielsko-francuski Concorde, który przelatywał z prędkością około Mach 2,04 (~2179 km/h) i wreszcie jeden z najszybszych współczesnych pasażerskich odrzutowców poddźwiękowych – Boeing 747‑8i, osiągający prędkość około 988 km/h.

Tupolev Tu-144
Concorde
Boeing 747‑8i

Choć supersoniczne maszyny (Concorde i Tupolev) imponowały szybkością, ich eksploatacja była kosztowna z powodu dużego zużycia paliwa, ograniczeń trasowych i hałasu w strefach lądowań. Dziś przewoźnicy stawiają na efektywność, zasięg i komfort, dlatego średnie prędkości pasażerskich samolotów są znacznie niższe niż te, które kiedyś ustanowiły rekordy.

W praktyce najszybszym samolotem pasażerskim jest dzisiaj Boeing 747-8i, osiągający maksymalną prędkość przelotową około 988 km/h (Mach 0,92). Choć daleko mu do naddźwiękowych gigantów, jego połączenie prędkości, niezawodności i pojemności sprawia, że pozostaje liderem wśród współczesnych odrzutowców pasażerskich.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kontakt

Na czekaj 18/C, Węgrzce, 32-086

O technologii w jednym miejscu.

Wszelkie prawa zastrzeżone ©

Świat technologii
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.